Shine bright like... how?

28/06 Shine bright like... how? | Sales Vacatures ✔ Werken als Commercieel Medewerker ♛ - Vacaturesite Twiglers

Presentatie tijdens je sollicitatiegesprek

Je moet je voorbereiden op je sollicitatiegesprek. Natuurlijk heb je de vacaturetekst doorgelezen. De matchpunten in je hoofd geprent. De benodigde competenties en andere specifieke skills: jij hebt ze.

Je bent dan al aardig op de goede weg. Maar los van het voldoen aan de eisen, is er nog iets van belang: je presentatie.
 

Goede indruk
 

Het is lang niet voor elke baan noodzakelijk om uit te pakken met de meest hilarische, ludieke en geniale verhalen. Toch wil je wel een goede indruk maken. Laten zien dat je bij de organisatie past, dat dit helemaal jouw ding is.

Wees niet bang, je hoeft echt geen toneelstuk op te voeren in driedelig pak, waarvan de strik zo strak zit dat je bijna niet kunt ademhalen - behalve als dat een vereiste is natuurlijk.

In de meeste gevallen is het cliché echter waar: be yourself. Maar niet yourself op zondagmiddag he, je snapt het.
 

Spioneren

Er is een handige manier om meer te weten te komen over hoe je je het best kunt presenteren bij een bepaalde organisatie. Volg de 2 belangrijkste pijlers uit de vacaturetekst. Dit zijn altijd de functiebeschrijving en de bedrijfsbeschrijving. Helemaal fijn is het als er ook een beschrijving bijstaat van het team waar jij zal komen te werken.
 

Komen deze goed naar voren in de vacaturetekst? Superfijn. Wordt het nog niet helemaal duidelijk? (dit is vaak het geval) Bezoek dan de website om erachter te komen, of bel met iemand van de organisatie om meer informatie te vragen. Dat tweede heeft als bijkomend voordeel dat je spreekt met iemand die werkt voor de organisatie, misschien kun je daar ook al aan merken of er een klik is. Natuurlijk hoeft dit niet altijd representatief te zijn.
 

Extra tip: bekijk de Facebook pagina’s, LinkedIn pagina’s en andere social pagina’s van het bedrijf, de personen waarmee je het gesprek zult hebben en andere personen die werken bij het bedrijf.
 

Nu je als een echte spion alle informatie hebt verzameld over de organisatie en de mensen die er werken voelen al bijna aan als familie, kun je door.
 

Allereerst zal het je een rustig gevoel geven als je meer ins en outs weet over de organisatie. Je weet in welke omgeving je terecht komt, hoe het eruit ziet. Ook heb je een beeld bij de medewerkers of in ieder geval bij de mensen waarmee je een gesprek zult hebben. Wellicht delen ze een zelfde woonplaats, opleidingsachtergrond of zelfs een zelfde hobby. In ieder geval weet je wie je voor je krijgt, het zijn mensen!
 

Presenteren
 

Uit bovenstaande informatie kun je weer opmaken wat de beste strategie is voor jouw persoonlijke presentatie tijdens het gesprek. En dan heb ik het vooral over het gebied van:

 

  1. Kleding - Heel belangrijk is de kleding die je draagt tijdens het gesprek. En dan bedoel zeker niet alleen voor hoe je over zal komen, maar vooral ook dat jij je er goed in voelt. Het zal een combinatie moeten zijn. Neem de organisatiecultuur in je achterhoofd en kijk dan naar je eigen kledingstijl. Misschien is er een perfecte match en anders zoek je uit wat jij denkt dat goed zal passen.

  2. Houding - Waarschijnlijk heb je kunnen opmaken uit de research of de organisatie formeel of informeel is ingesteld. Dit is goed om mee te nemen in de voorbereiding op het gesprek. Ook aan het begin van het gesprek tijdens de kennismaking, zal dit al duidelijk worden. Een houding die te informeel is kan overkomen alsof je niet genoeg interesse hebt. Maar als je een te formele houding aannneemt kan uitstralen dat je wellicht niet goed in het team zal passen.
     

Fake it till you make it?

Onthoudt dat jouw interviewers jou willen leren kennen. Dat komt ook naar voren in de kleding die je draagt en de houding die je aanneemt. Pas je dus aan, maar in zoverre dat je eigen persoonlijkheid duidelijk zichtbaar blijft!

 

Het heeft absoluut geen zin om je zo goed aan te passen aan de organisatie, dat je jezelf niet meer kunt laten zien. Stel dat je wordt aangenomen voor iemand die je eigenlijk niet bent. Dan zul je waarschijnlijk niet gelukkig worden in deze functie.