Onderwerpen om het NIET over te hebben met klanten

15/08 Onderwerpen om het NIET over te hebben met klanten | Sales Vacatures ✔ Werken als Commercieel Medewerker ♛ - Vacaturesite Twiglers

Roddels

Als verkoper wil je soms even lekker een babbeltje maken. En dat is prima! Maar hou het bij jezelf. Roddelen over andere mensen, vooral  over andere klanten of collega’s staat alles behalve professioneel.   

Concurrenten

Niet interessant! Het gaat om de relatie tussen jou en jouw klant. De concurrent heeft hier niets mee te maken. Positief nieuws over je concurrent is niet nuttig voor jouw klantrelatie. Negatief nieuws over de concurrent staat zeer onprofessioneel en maakt jou minder geloofwaardig.

Begint de klant over jouw concurrent? Houd je dan op de oppervlakte.

Jouw S***** werkgever!!

Iedereen heeft wel eens frustraties over zijn of haar werk, leidinggevende of over de hele werkgeversorganisatie. Het zit dan in een klein hoekje om je gevoel van dat moment in het gesprek met je klant tot uiting te brengen. Niet doen. Hou het positief. Waarom zou jouw klant zaken met je willen doen, als je zelf niet eens een positief gevoel bij jouw werk krijgt?

Religieuze opvattingen en politieke voorkeur

Je kan het op veel vlakken goed vinden met je klant. Dat is fijn. Maar blijf voorzichtig. Gaat het over de politiek, in Nederland of in een ander land, of over religie, wees dan voorzichtig. Een verschil in mening op dit vlak kan heel gevoelig liggen. Dan maakt het feit dat jullie beiden voetbalfan zijn, weinig meer uit.

Feestjes en drank en drugsgebruik

Dat het niet handig is om op social media teveel persoonlijke details van je leven te laten zien, weten we allemaal wel. En dan vooral als je jouw profiel voor iedereen zichtbaar hebt. Het is ook niet slim om alles met je klanten te delen. Vooral niet de details van 03.00 uur ’s nachts op zaterdagavond en de kater van de dag erna. Leuke anekdotes vertellen is leuk, maar houd het netjes en beschaafd.

Zie je, dit wist je toch al lang!